Årsrapport for Orienteringsutvalget 2012

Terrengfordeler: Per Ingar Hadland, Aker Solutions

Materialforvalter: Tor Geir Espedal, Vegvesenet

Rankingfører: Ommund Bakkevold, Lærerne

Det har i år vært avholdt:

3 utvalgsmøter

1 oppmannsmøte

1 årsmøte

2 andre møter m/kretsen

I tillegg har o-utvalget fortløpende behandlet flere saker via mail.

Det ble en liten justering på de eldste herreklassene/løypene dette fungerer bra. Prøveordningen med å få kartet i startøyeblikket for alle klasser uten nybegynnerklassene videreføres neste sesong.

Vi har hatt nok en god o-sesong i 2012, men en liten nedgang i antall løpere i forhold til forrige sesong. På 18 løp har det i år vært 7.467 løpere, et gjennomsnitt på 415 løpere pr. løp. Samme tall fra i fjor var 7.585 løpere og et gjennomsnitt på 421 løpere pr. løp.

Ingen store problemer med gjennomføring av de 19 løpene, men det har blitt noen negative tilbakemeldinger fra løpere, men ingen formelle klager. Dette gjelder dårlige kart og ulovlige passeringer.

Det har også i år vært bra rekruttering av nye bedriftsløpere og aktive ungdommer. Vi vil igjen presisere at det kun er løpere (dvs. ungdom) som løper for sitt idrettslag som kan delta utenfor konkurranse og ranking. Alle som løper for et bedriftsidrettslag må betale full startkontingent og stille innenfor konkurranse. Ungdom kan imidlertid velge å løpe for foreldrenes bedriftsidrettslag og delta i konkurranse og ranking.

En stor takk til arrangører og frivillige som har arrangert løp denne sesongen. Det stilles stadig større krav til arrangørene, men dette er stort sett blitt taklet bra. Håper dere stiller neste år også.

Vi vil minne både løpere og arrangører om å lese aktuell informasjon som ligger på hjemmesiden vår.

Så til alle løpere - vel blåst og velkommen på nattløpene!

Berit Bakken

leder

Nybegynnerkurs

Det ble arrangert et nybegynnerkurs før sesongstart i 2012. Undertegnede var da ansvarlig kursholder, sammen med Øystein Nilsen.

Opplegget for nybegynnerkurset var etter samme mal som året før. Teoridelen dag en innledet vi med å vise noen bilder fra hva o-verdenen har å by på. Deretter var det grunnleggende opplæring i kart og kompass, samt oppgaver fra et arbeidshefte. Nybegynnergjengen fikk så dag to prøve ut teori i praksis, og gjorde en flott innsats i skogen i Sørmarka.

Kort tid etter nybegynnerkurset kontaktet undertegnede samtlige bedrifter / oppmenn som hadde hatt deltakere med på kurs. Oppmennene ble da bedt om å følge opp ”sine” nybegynnere litt ekstra innledningsvis.

Det var totalt 19 påmeldte på nybegynnerkurset denne gang, og av disse møtte 18 opp. Det er gledelig å kunne melde at 14 av deltakerne, siden er registrert med bedrifts o-løp gjennom 2012-sesongen. 11 av nybegynnerne har 3 eller flere løp, mens 2 står med hele 14 løp.

Tidtakerkurs

Det ble sendt ut innbydelse til et tidtakerkurs ved sesongstart, men dette ble dessverre avlyst grunnet for få påmeldte deltakere i år.

Løypeleggerkurs

O-utvalget arrangerte i 2012 et løypeleggerkurs, som var gratis for bedriftsløperne. Det ble 11 deltakere på dette. Ørjan Ravndal fra Skogsopplevelser var da hyret inn som kursholder. Ørjan la opp til noe teori innledningsvis, men ellers viste han deltakerne forskjellige kart og løyper, der veivalgsstrekk og postdetaljer ivrig ble diskutert.

"Rett i posten", kurs for viderekommende o-løpere

Ørjan Ravndal avholdt også i år, som i fjor, et kurs for viderekommende o-løpere. Interessen for kurset var dog ikke like stor som sist, trolig fordi så mange i den aktuelle målgruppen, deltok året før. Den praktiske delen av dette kurset ble avlyst i 2012.

Verving av nye løpere

O-utvalget har også denne sesongen hatt fokus på rekruttering. Vi har videreført tidligere tiltak, og har også i år to vervepremier å dele ut. En premie går til en verver – mens den andre premien går til en av nybegynnerne som har deltatt på 5 løp eller mer.

Premien for rekruttering/nybegynner er to gavekort á kr 1990,- hos Hetland Sport i Sandnes. Premiene er gitt av Rogaland Bedriftsidrettskrets.

Annet

O-utvalget vil satse på variert kursing for bedrifts o-løpere også fremover i 2013. Innspill om ønskede kurs kan sendes undertegnede.

O-utvalget ønsker avslutningsvis å takke Øystein Nilsen og ISS for utlån av lokaler til nybegynnerkurset.

Også en stor takk til Ove Oaland og Alf Håkon Haugland på Statoil, som i løpet av 2012 har vært behjelpelige med utlån av lokaler opptil flere ganger.

Brit Nilsen

nestleder og kursansvarlig

Nok en o-sesong er over og vi har hatt mange flotte arrangementer og mye o-glede ute i skogen. Dette takket være dyktige og velvillige arrangører.

Sammentråklingen av terminlista gikk over all forventning for en uerfaren sjel.(undertegnede) Dette skyldtes nok ene og alene svært positive holdninger til å ta på seg arrangement fra bedrifter og idrettslag. Flere bedrifter som synes de var for små alene, gikk sammen med andre bedrifter eller et idrettslag og laget flotte arrangementer. Tre idrettslag tok også på seg arrangement alene.

Sesongen startet 28 mars ved litle Stokkavatn og avsluttet 26 september på Sola idrettsanlegg. Totalt var det 19 løp. Det ble prioritert å legge kortløp til begynnelsen og slutten av sesongen. For de som ønsket en ekstra utfordring var også Hardhausen 20 oktober terminfestet.

Vi har hatt 4 kortløp, 1 langløp, BM individuelt, 1 stafett, Essoplukken og 11 løp av ordinær lengde. Disse løpene har vært fordelt på 4 løp i Stavangerområdet, 6 i Sandnes, 4 på Jæren, 2 i Bjerkreim og 1 i Egersund.

Kartene som har blitt benyttet er følgende. (løpstype i parantes)

Litle Stokkavatn

(R16 kortløp)

(R17 kortløp)

(Hardhausen)

Nytt av året er at vi prøvde å innføre kvalitetskontroll på karttrykkingen. De som ikke valgte å bruke NOF-godkjente karttrykkere skulle levere et prøvetrykk for godkjenning til en av to medlemmer i utvalget. Prøvetrykkene som ble mottatt var av ymse resultater, noen ble godkjent med en gang, mens andre måtte gjennom flere runder. Enkelte slet også med å levere i tide, slik at revisjon var vanskelig. I mange tilfeller så vi også at både kvalitet på karttrykken og farge/ringstørrelse/strektykkelse på de anvendte kartene avvek mye fra det innleverte og godkjente prøvetrykket. Heldigvis var avviket i de fleste tilfeller til det bedre. Uansett så har ordningen fått arrangørene til å bli mer beviste på kvaliteten av trykkingen, og vi mener at totalt sett har resultatene vært bedre enn tidligere år. Vi ønsker derfor å videreføre ordningen, men vil vurdere om det kan gjøres forbedringer, slik resultatet kvalitetssikres enda bedre.

På kort-løpene var det også bestemt at kartet skulle tas i startøyeblikket, og ikke et minutt før start. En del løpere var usikre på dette, og i fremtiden må arrangører av kort-løp opplyse om dette i PM. Noen hadde også problemer med at løpere tok med seg flere kart. Dette gjaldt spesielt kart på pretex-papir, som klistret seg sammen. Her må ansvarlig på starten passe på.

På noen løp har vi også i år opplevd at det har vært for lite kart. Dette er arrangørens ansvar, men vi vil minne om at mange etteranmeldte fører til at det er vanskelig å beregne kartmengden. Oppmenn: Oppfordre alle til å melde seg på innen fristen.

En del nyere kart er trykket i såkalt sprintnorm. Her er det litt andre regler som gjelder og flere karttegn er ulovlige å passere. Dette er i hovedsak gjort for å beskytte eiendommer og interesser, og vi oppfordrer alle til å følge regelverket, ikke minst for å få like konkurranseforhold og et godt forhold til grunneiere. Det er viktig at arrangørene opplyser om kartet er i sprintnorm, både i innbydelse og i PM. Og det er kartnormen som er brukt på det aktuelle kartet som avgjør hvilket regelverk som gjelder, ikke løpstypen. O-utvalget vil komme med innspill til aktuelle arrangører, samt legge ut regelverket for sprintnormen på o-sidene før neste sesong.

Vi har hatt mange flotte arrangementer med bra løyper og ikke minst svært varierende terreng. Nye områder for bedriftsløp har også vært tatt i bruk, noe som var svært kjekt. Arrangørene har i flere tilfeller hatt store utfordringer ifm. med at det har vært drevet omfattende hogst i løps-områdene, men også dette har vært taklet på en bra måte.

Undertegnede var også ansvarlig for å sette opp terminlista for natt o-løpene, som er et samarbeid mellom bedriftsidretten og de aktive. Her ble det ytret ønske fra de aktive om at det skulle endres litt på opplegget for at de unge løperne skulle få mer trening i å løpe lenger løyper, og på en målestokk de ville møte i konkurranse med løpere fra andre deler av landet. Tom Furland var med på et av o-utvalgets møter og vi ble enige om at det skulle lages en ekstra lang løype, der kartene skulle være i en høyere målestokk på enkelte av løpene. Tom tilbød seg å sette opp et forslag til områder og kontakte arrangører, og undertegnede fikk en fiks ferdig og flott terminliste presentert. Stor takk til ham for denne jobben. Det blir også i år 9 nattløp og terminlista ligger klar på våre hjemmesider. Oppfordrer alle til å prøve seg på disse kjekke løpene, som langt fra er så skremmende som det kan høres.

Til slutt vil jeg takke for all velvilje ifm. å ta på seg arrangement og gratulere med vel gjennomført.  Velkommen til ny sesong og masse o-glede i 2013.

Per Ingar Hadland

terrengfordeler

Rutinene for tidtakingen har blitt videreført fra forrige sesong og har fungert bra denne sesongen også. Arrangørene har stort sett fulgt rutinene som er beskrevet i kursdokumentasjonen.

Kurset i tidtaking som ble satt opp i vår ble avlyst på grunn av bare et par påmeldte. Arrangøren som hadde meldt på disse fikk i stedet egen opplæring i forkant av sitt løp. Det ser ut til at de som har hatt ansvaret for tidtakingen har behersket de to programmene som benyttes. Jeg vil allikevel påpeke at det er viktig at løpsledere eller kontaktpersoner i klubbene formidler e-poster til de det angår. Det gjelder spesielt til de som tegner løypene i OCAD, med tanke på datagrunnlaget til RouteGadget.

Det var et par løp med mye ekstra arbeid i forbindelse med resultatene. Dette kan skyldes at tidtakingen ble håndtert av o-klubber som arbeider etter litt andre rutiner enn vi gjør. Arrangørene har vært flinke til å sende grunnlaget for resultatene til rankingføreren, slik at resultatene og rankingen har vært på nettet i løpet av kvelden på løpsdagen. RouteGadget har vært tilgjengelig på alle løpene.

Utstyret har fungert bra. Det var litt problemer med en av MTR-enhetene i det kalde været på et av nattløpene. Den ble sendt inn til leverandøren for bytte av batteri.

Rankingføreren har også hatt ansvaret for resultatene og rankingen i nattløpene. Det er innarbeidet noen rutiner for dette, som til dels drar nytte av det arbeidet som blir gjort i de ordinære rankingløpene.

Jeg oppfordrer igjen oppmennene til å melde løperne på med rett brikke og klasse, for på den måten å forenkle arbeidet for arrangørene.

Det har vært en vellykket sesong når det gjelder det resultat- og rankingmessige.

rankingfører

Rapport fra materialforvalter

Materialforvalter har ansvar for alt utstyr i o-utvalgets tilhenger som står til disposisjon for arrangørklubbene.

Hengeren har utenfor sesongen stått varmt og tørt i Statens Vegvesens lokaler i Lagårdsveien 80 i Stavanger. En takk går derfor til Statens Vegvesen. Ellers har den gått fra arrangør til arrangør i løpet av sesongen.

Det meste har gått som vanlig når det gjelder utstyret til bedriftsorienteringen. På grunn av endringene i klasseinndeling som ble innført på fjorårets årsmøte, måtte det lages ny startbåsmal, og den var klar til sesongåpningen. Ellers er det for det meste forbruksmateriell som printerpapir og merkebånd som har vært de største utgiftene.

Postenhetene har holdt godt, og det har ikke vært nødvendig med ekstra anskaffelser av dem. Hver enhet koster nesten 1000 kr, så det er bra at ingen har forsvunnet i løpet av sesongen.

Hengeren trenger en renovering, eventuelt så må den byttes ut med en ny. Det har gått hull i kapellet, og der har det til og med vokst sopp! Vi bor i et fuktig klima, og det merkes på hengeren når den har stått ute mye av sesongen.

Det ser også ut som arrangørene passer godt på utstyret selv om noen kan være flinkere til levere hengeren fra seg i samme stand som de gjerne vil ønske å motta den. Det siste kan ikke gjentas for ofte, ingen ønsker vel å overta en o-henger med rot, uorden og fuktig utstyr.

Tor Geir Espedal

materialforvalter