Årsrapport for Orienteringsutvalget 2010

Terrengfordeler: Kjell Sirevåg, Statoil

Materialforvalter: Tor Geir Espedal, Vegvesenet

Rankingfører: Ommund Bakkevold, Lærerne

Det har i år vært avholdt:

3 utvalgsmøter

1 oppmannsmøte

1 årsmøte

2 andre møter m/kretsen

I tillegg har o-utvalget fortløpende behandlet flere saker og da stort sett klagesaker via mail.

Vi har denne sesongen hatt nye løyper og klasser. Erfaringene her er i all hovedsak gode, noen klasser har ikke hatt den ønskede økningen, men dette håper vi at går seg til neste sesong.

Vi har hatt nok en god o-sesong i 2010. På 16 rankingløp har det i år vært 7.052 løpere, et gjennomsnitt på 415 løpere pr. løp. Samme tall fra i fjor var 6.950 løpere og et gjennomsnitt på 409 løpere pr. løp.

Ingen store problemer med gjennomføring av de 18 løpene, men vi har også i år blitt frastjålet postenheter, dette koster.

Det har også i år vært bra rekruttering av nye bedriftsløpere. Også aktive ungdommer er med i år også. Vi vil igjen presisere at det kun er løpere (dvs. ungdom) som løper for sitt idrettslag som kan delta utenfor konkurranse og ranking. Alle som løper for et bedriftsidrettslag må betale full startkontingent og stille innenfor konkurranse. Ungdom kan imidlertid velge å løpe for foreldrenes bedriftsidrettslag og delta i konkurranse og ranking.

En stor takk til arrangører og frivillige som har arrangert løp denne sesongen. Det stilles stadig større krav til arrangørene, men dette er stort sett blitt taklet bra. Håper dere stiller neste år også.

Vi vil minne både løpere og arrangører om å lese aktuell informasjon som ligger på hjemmesiden vår.

Så til alle løpere - vel blåst og velkommen på nattløpene!

Berit Bakken

leder

Nybegynnerkurs

Det ble arrangert ett nybegynnerkurs før sesongstart. Øystein Nilsen var ansvarlig kursholder, og datteren Brit Nilsen var med og hjalp til. Vi fikk låne lokaler hos OD ved Oddbjørn Nevestveit til nybegynnerkurset, samt benyttet som vanlig terrenget i Sørmarka.

Det var 25 påmeldte deltakere, og av disse møtte 18 på kurset. 12 av disse deltakerne har registrerte løp gjennom sesongen – 9 stykker med 4 eller flere løp. (1 har hele 15 løp og 3 har 13 løp). I tillegg har 3 nye løpere vært med som ikke har deltatt på kurs.

Materiellet for nybegynnerkurset er av eldre dato. Øystein Nilsen har påtatt seg å lage helt nytt opplegg for kurset neste år, og dette er vi veldig takknemlige for.

Løypeleggerkurs

Vi sendte ut forespørsel om interesse for kurs i løypelegging. Det kom 5 svar, hvor 2 var interessert i kurs, 1 eller 2 muligens var interessert – og 2 kom med gode råd for kurset. Vi anså ikke dette som grunnlag for å holde kurs, men vil se på om det er mulighet for å få til et kurs i løpet av sesongen neste år. Et alternativ kan være å holde kurs i slutten av sesongen, og at deltakerne er med på å legge nattløp ol.

Tidtakerkurs

I tillegg ble det avholdt et kurs i tidtaking for arrangører i Statoils lokaler i mars. Det var 14 deltagere på kurset, og vår eminente rankingfører Ommund Bakkevold var kursleder.

O-utvalget takker alle instruktørene for veldig god innsats, og vi takker også for hjelpen med å leie lokaler!

Annet

Vi har fått forespørsel om kurs og kursmateriell etc. på engelsk, men dette har vi dessverre ikke kunnet tilby ennå. Om noen bedrifter har laget et slikt opplegg, og har mulighet til å hjelpe oss med å holde kurs for engelsktalende til våren, så ber vi vennligst om at O-utvalget blir kontaktet.

O-utvalget har også denne sesongen hatt fokus på rekruttering. Vi har videreført tidligere tiltak, og har også i år to vervepremier å dele ut. En premie går til en verver – mens den andre premien går til en av nybegynnerne som har deltatt i 5 løp eller mer.

Premien for rekruttering/nybegynner er to gavekort á kr 1995,- hos Hetland Sport i Sandnes. Premiene er gitt av Rogaland Bedriftsidrettskrets.

O-utvalget er svært fornøyd med deltagelsen denne sesongen. Det er en liten oppgang fra i fjor – og vi håper denne trenden fortsetter også neste år.

Ragnhild Auglænd

nestleder og kursansvarlig

Sesongen 2010 er over. Tiden går fort, satt jo nettopp og laget terminlisten for 2010. Nå er det tid for oppsummering. Igjen kan vi se tilbake på en godt gjennomført sesong med mange flotte arrangementer med dyktige arrangører.

Kort oppsummert har sesongen bestått av 18 arrangementer. I tillegg kommer langdistanseløpet Hardhausen. De 18 arrangementene har bestått av 5 kortløp/sprintløp, 1 langløp, 9 løp med vanlig løypelengde, Essoplukken, og rådsmesterskapene i stafett og individuelt. Arrangementene har vært geografisk godt spredd, 7 i Stavanger/Sandnes området, 6 på Nord-Jæren, 3 i Gjesdal/Bjerkreim og 2 i Egersund.

Vi har benyttet oss av følgende kart: Krossberg, Tastaveden, Bakkebø, Njåskogen, Njåfjellet, Berget, Skjæveland (BM Individuelt), Sørmarka, Bue-Røysland, Svartemyr, Brekkeheia, Hestnes (BM-stafett), Kalbergskogen, Lura, Øksnevadskogen, Bogafjell, Gausel og Litle Stokkavatnet.

Kvaliteten på karttrykkingen har vært god med bra fargegjengivelse på kartene og løypetrykk som skiller seg fra bakgrunnen.

Vi har også dette året hatt enkelte ”uhell” i arrangementene som at poster er blitt fjernet av uvedkommende. I tillegg har vi opplevd at noen arrangører har trykket for få kart, slik at seine startende må vente til arrangøren har fått hentet inn brukte kart. Det er arrangørens ansvar å ha kart til alle deltakerne.

Ellers har løypeleggingen vært god hvor man har stort sett greid å ta hensyn til forventet vinnertid ved å korte ned løypene i spesielt tunge terreng. I år har vi også hatt unge løypeleggere, rekruttering på dette området er også viktig.

Arbeidet med å sette sammen terminlista går for det meste greit. 80 % av arrangementene kommer på plass nesten av seg selv. De siste 20% krever imidlertid til dels mye arbeid, hvor man må knytte lag sammen for å få sterke nok arrangørteam. Nøkkelen her er å få kontakt med lag som kan stille med løypelegger, løpsleder og ansvarlig for tidtakingen, da er det meste gjort. Når en først har kommet i kontakt med de rette har kabalen løst seg. Takker for positive holdninger.

Vi fikk i også i år som tidligere hjelp av aktive lag: Ganddal IL gjennomførte eget arrangement. Ålgård OK sammen Gjesdal Kommune BIL som arrangør av BM individuelt. Egersund OK sammen med Dalanekommunene BIL arrangerte BM stafetten og et rankingløp. Og vi hadde én ny arrangør i år: All honnør til Multiconsult, Øglænd S. og Sweco som sammen gjennomførte et godt arrangement på Tastaveden, og Cegal som tok hånd om påmelding og tidtaking på Berget.

For å opprettholde vår gode aktivitet er vi avhengige av at flere nye arrangører tar et tak framover. Vi takker alle arrangørene for god innsats og vel gjennomførte løpsopplegg.

Jeg var også ansvarlig for å sette opp terminlista for natt o-løpene. Løpene er åpne for alle med påmelding ved start. Terminlista inneholder 9 løp, starter 03.11.2010 og avsluttes 02.03.2011. Jeg oppfordrer alle til å delta både her, og i høst- og vinterkarusellen. Terminlister og innbydelser blir å finne på vår hjemmeside.

Til slutt vil jeg ønske alle på gjensyn til ny o-sesong 2011.

Kjell Sirevåg

Terrengfordeler

Det har ikke vært noen endringer i rutinene for tidtakingen fra forrige sesong og disse ser ut til å fungere veldig bra. Det er kjekt å se at det ikke lenger er tidtakingen som fører til mest bekymring hos arrangørene og at flere nye personer har hatt ansvaret for den.

På bakgrunn av tester i forrige sesong, besluttet vi å gjøre løpsanalyse med RouteGadget tilgjengelig på alle løpene denne sesongen. Vi var avhengige av at løypeleggerne bidro med løype- og kartdata. Dette fungerte utmerket og løpsanalyse har vært mulig på alle løp utenom stafetten og Essoplukken, som ikke har faste løyper. I et av løpene ble det ikke brukt OCAD eller PurplePen i løypetegningen, men det lot seg gjøre å legge inn postene manuelt.

Vi kjøpte inn en ny USB målenhet i begynnelsen av sesongen. Det viste seg at tidtakings-programmet måtte oppgraderes før vi kunne ta i bruk denne brikkeleseren, noe som måtte vente til sommeren. Arrangørene måtte derfor selv låne brikkeleser av o-klubbene. Jeg vil rette en takk til de o-klubbene som stilte utstyr til rådighet for våre arrangører.

Arrangørene har også i år gjort en god jobb med registrering av løpere og etteranmeldte og å levere grunnlaget for resultatlistene til rankingføreren. Dermed har det vært mulig å gjøre resultatene og rankingen tilgjengelig på nettet i løpet av kvelden på løpsdagen.

Det har ikke vært noen annullerte klasser eller løyper i år, men på et av løpene måtte en av løypene kortes inn på grunn av en post som var feil plassert.

Jeg ber oppmennene merke seg at de kan bidra til å gjøre arbeidet for arrangørene, og også løperne, enklere ved å sørge for at løperne blir påmeldte med rett brikke og klasse.

Det har vært en vellykket sesong når det gjelder det resultat- og rankingmessige.

Rankingfører

Rapport fra materialforvalter

Materialforvalter har ansvar for alt utstyr i o-utvalgets tilhenger som står til disposisjon for arrangørklubbene.

Hengeren har utenfor sesongen stått varmt og tørt i Statens Vegvesens lokaler i Lagårdsvegen 80 i Stavanger. En takk går derfor til Statens vegvesen. Ellers har den gått fra arrangør til arrangør i løpet av sesongen.

Noe utstyr har måttet fornyes. Den tyngste investeringen har vært to nye termoskrivere til en kostnad av kr. 4500 på hver (!). Ellers er startbåsmalen laget på ny som følge av endringer i klasseinndeling for sesongen.

Det er også kjøpt inn 40 nye postskjermer som vil bli tatt i bruk etter hvert som postskjermene blir utslitt eller går i stykker. Merkebånd er forbruksvare og en rull (500m) ble kjøpt inn.

To postenheter forsvant på BM-stafetten, og måtte fornyes.

I tillegg er det kjøpt inn utstyr til å fornye merkingen av enkelte postenheter. Det skal være klar til neste sesong.

Hengeren holder bra fremdeles selv om et dekk punkterte og ble skiftet av en av arrangørene. I tillegg ble kontaktledningen mellom bil og henger også skiftet av en av arrangørene. Veldig fint at alle tar ansvar for hengeren når de låner den. Utgiftene blir dekket av bedriftsidrettskretsen.

Det ser også ut som arrangørene passer godt på utstyret selv om noen kan være flinkere til levere hengeren fra seg i samme stand som de gjerne vil ønske å motta den.

Tor Geir Espedal

Materialforvalter