Årsrapport for Orienteringsutvalget 2007

Utvalget har i sesongen har følgende medlemmer:

Leder Monica Halvorsen, Lærerne

Nestleder/kursansvarlig Monica Halvorsen, Lærerne

Terrengfordeler Jostein Tunheim, Statoil

Materialforvalter Kjell Langvik, Simex

Rankingfører Ommund Bakkevold, Lærerne

Det har i perioden vært avholdt møter som følger:

__3___ utvalgsmøte(r)

__1___ oppmannsmøte(r)

__1___ årsmøte(r)

__2___ andre typer møter (Trivselsamling i kretsen)

Det var oppført 20 løp på terminlista for sesongen 2007:

17 rankingløp, BM individuelt og BM stafett. I tillegg sto som vanlig langløpet Hardhausen på lista, selv om det egentlig er et aktivt løp.  Vi er også involvert i nattløpene som arrangeres i tiden fra oktober til februar. Arrangører til nattløpene er både aktive idrettslag og bedriftsidrettslag.

Utvalget har også i år satset på to markedsføringstiltak for å stanse nedgangen i deltagelsen på o-løp. Dette må vi si har vært vellykket siden vi ser at nedgangen de siste årene har stoppet opp. Vi har samme antall deltagere på o-løp i år som i fjor. På våre 17 rankingløp samt BM individuelt deltok det 6765 løpere i 2007. Det gir et gjennomsnitt på 376 startende per løp. Tilsvarende tall i 2006 var 6402 deltagere (16 løp, stafett kommer i tillegg) som ga et gjennomsnitt på 377 deltagere.

Kurs

Det har i sesongen vært kurs som følger:

1____ nybegynnerkurs med til sammen ca 15 deltagere

1____ andre kurs (arrangørkurs inkl. EMIT) med til sammen ca 10 deltagere

Annet

Fra utvalgsleder:

Det har vært en spesiell sesong for orienteringsutvalget. Vår leder, Torgeir Torstrup gikk bort 23. Mai i år. Nestleder overtok hans rolle som leder for resten av sesongen.

Utvalgsleder er godt fornøyd med sesongen 2007. Det har vært arrangert til tider svært bra arrangement men på enkelte arrangement har det vært mindre, tekniske problemer. En stor takk til alle som har bidratt med å få i stand arrangementene.

Webmaster for våre hjemmsider har de siste årene vært Otte Omdal. Dette arbeidet er nå overtatt av utvalget. Vi takker Otte Omdal for flott innsats.

Det ble vedtatt i NMBFs forbundsting i april i år at aktive løpere er unntatt karantene­bestemmelsene. Aktive løpere som er fast ansatt i en bedrift, kan delta på lik linje som bedriftsløpere. Dette betyr at aktive løpere kan figurere på resultatlistene, betale samme startkontingent og følge bedriftsidrettens reglement fra neste sesong.

Det er fortsatt godt frammøte på mange av våre løp. I år har vi faktisk like mange gjennomsnittlig antall deltagere pr løp som i fjor, og dermed har nedgangen de siste årene stoppet opp. Oppmenn og andre interesserte oppfordres også for kommende sesong til å ha fokus på å rekruttere nye o-løpere i sine klubber og bedrifter.

Monica Halvorsen

Vi har hatt ett nybegynnerkurs med ca 15 deltagere. I fjor hadde vi dobbelt så mange deltagere, så antallet i år er nede på normal-nivå. Svein Joa og Jan Krag var kursholdere på nybegynnerkurset.  Vi fikk låne lokale hos OD ved Oddbjørn Nevestvedt til nybegynnerkurset i Sørmarka.

I tillegg ble det avholdt et kurs i bruk av Etiming for arrangører i bedriftsidrettskretsens lokaler i mars. Det var ca 10 deltagere på kurset og Ommund Bakkevold var kursleder. Tusen takk til alle instruktørene og for leie av lokaler.

O-utvalget har også denne sesongen hatt stor fokus på markedsføring og rekruttering. Tiltaksplanen som ble iverksatt i 2006 ble videreført for denne sesongen.

Evaluering av tiltaksplan

O-utvalget satte i gang to tiltak for øke deltagelsen i o-løp for sesongen 2006 og 2007. Bakgrunnen for tiltakene var en nedgang i gjennomsnittlig antall løpere de siste årene. Fokuset på rekruttering er også stor hos Rogaland Bedriftsidrettskrets (RBIK) og flere bedriftsidretter har i de senere årene hatt en økning.

Premiekarusell

Målet med premiekarusellen var å øke deltagelsen på o-løp som ligger langt borte fra Stavanger/Sandnes eller pga dato eller andre forhold forventes å ha lav deltagelse. Det er vanskelig å trekke en konklusjon hvorvidt premiekarusellen har hatt en effekt siden vi ikke har datagrunnlag til å sammenligne deltagelsen.

Alle løpere som deltok på alle fire karusell-løpene er med i trekningen av et gavekort på kr 1 995. Det var 137 løpere som har deltatt på alle karusell-løpene. Dette er samme antall som i fjor.

Vervepremie

O-utvalget ønsket å sette fokus på nyrekruttering. Ved registrering av ny løper har det vært mulig å registrere navn på verver. Verver ville få ett lodd for hvert løp som den nye løperen deltok i (maks antall lodd pr ny løper er 4 lodd).

Vi har registrert 141 nye løpere i år. De forrige årene har vi hatt 146 (2006), 137 (2005) og 107 (2004) nye løpere. Det er x registrerte ververe som til sammen har 115 lodd i trekningen . Det som er noe skuffende er at oppfølgingen av nye løpere ikke har vært på samme nivå som i fjor. I fjor så vi at nye løpere deltok i mange løp utover i sesongen. Frafallet blant nye løpere er større for denne sesongen.

O-utvalget ser at tiltaksplanen hadde god effekt da den ble introdusert i 2006. Resultatene for 2007 er ikke så positive, men vi mener allikevel at tiltakene har vært vellykket siden nedgangen i antall løpere de siste årene er stoppet opp. Da vi søkte kretsen om midler til disse tiltakene så ble dette innvilget for 2 år. Vi mener at tilakene er positive for o-sporten og vi vil søke om midler til lignende tiltak også for neste sesong. Dette forutsetter at oppmenn og andre o-interesserte markedsfører tiltakene på best mulig måte.

Premien er to gavekort a kr 1 995. Premien er gitt av Rogaland Bedriftsidrettskrets.

Monica Halvorsen

Nestleder og kursansvarlig

Det har blitt gjort noen endringer på utstyrsfronten denne sesongen. Det var noen problemer med den ene PC-en og vi gikk til anskaffelse av en ny som erstatning for denne. Det betyr at det fremdeles er tre PC-er som sirkulerer mellom de forskjellige arrangørene. Det viste seg i løpet av våren, at de gamle MTR2-enhetene ikke var til å stole på. Begge ble tatt ut av drift. Dermed har vi to MTR3- og en MTR4-enhet.

På bakgrunn av det var litt rot med overlevering av PC-er mellom arrangørene i fjor, ble det lagt ut en fordeling av PC-er på nettet. Dette har fungert veldig bra i år.

Gjennomføringen av tidtakingen og etterarbeidet etter løpene ser ikke ut til å ha gått så smertefritt i år som i tidligere år. Noe av dette skyldes feil på utstyret, som nevnt ovenfor, og noe må arrangørene ta ansvar for. Dette gjelder bl.a. løp basert kun på batteri på PC-en, brukt feil adapter på PC-en, MTR3 som har blitt åpnet og batteriet forsøkt tatt ut (denne enheten har fastmontert batteri), feil på MTR-enheter, feil i løyper og manglende erfaring.

Det kan se ut til at arrangørene legger mer tid i etterarbeidet enn nødvendig. Dette kan komme av manglende erfaring med eTiming eller at dokumentasjonen ikke er nøyaktig eller enkel nok. Jeg har tatt etterarbeidet etter 4-5 løp for å få publisert resultatene før ferie eller pga at arrangører har hatt problemer. Det har vært nyttig for å se hvilke problemstillinger arrangørene kommer ut for.

Erfaringen av dette arbeidet har resultert i at o-utvalget har sett på andre måter å gjennomføre et løp på. Nye tidtakingsrutiner vil redusere arrangørenes etterarbeid betraktelig. Dette har dessverre gått på bekostning av et system for påmelding via nettet, som derfor legges på is.

Det har vært en del spørsmål om hvorfor klasser og brikker ikke stemmer med løper, selv om disse opplysningene har blitt meldt inn til arrangør og rankingfører. En løper vil alltid være registrert i løperdatabasen med den brikken og den klassen som ved­kommende hadde i sitt siste løp. I og med at en arrangør kan begynne å registrere påmeldinger til sitt løp før forrige arrangør har hatt sitt, betyr det at det kan bli noe avvik på brikke og klasse for en løper.

Det har også vært etterlyst bedre kjørebeskrivelse til løpsstedene og en enklere tilgang til informasjon om løpene. Dette har vi ordnet ved å bruke dynamiske kart med klikkbart symbol for hvert løp. Derfra er det kobling til innbydelse og resultat.

Sesongen sett under ett, har det også i år vært få klager på resultatene. Arrangørenes problemer vil kunne reduseres en del ved nye tidtakingsrutiner.

Rapport fra materialforvalter

I sesongen har det vært noen små-problemer med utstyret, men ingen som har medført noen vesentlige ulemper for arrangørene eller løperne. Eksempler er: Strømaggregatet som ikke har vært 100 % pålitelig, brikkeleserne MTR2 hadde feil, et par postenheter som ikke har fungert.

At postenhetene svikter skyldes sannsynligvis alderen, de er nå er brukt i ni sesonger. Normal levetid er 8-10 år.

Arrangørene har vært flinke til å samle inn utstyret, deriblant postenhetene, slik at det har vært lite svinn i år.

I skrivende stund foreligger det ikke nøyaktig oversikt over de samlede utgiftene i sesongen, men det antas at de ikke ligger langt fra det oppsatte budsjettet på kr. 17.800,-

For neste sesong trengs følgende nye anskaffelser: Nytt telt, en ny brikkeleser. I tillegg bør kanskje postenhetene skiftes ut, en endelig avgjørelse vedrørende dette tas av et samlet o-utvalg. Dette betyr eventuelt en stor investering som må klareres med kretskontoret.

Budsjettet for 2008 bør settes opp når dette er avklart.

Kontakten med arrangørene og kretskontoret har som vanlig vært god.

Kjell Langvik

Vi kan igjen se tilbake på en sesong med mange fine arrangementer i en blanding av gamle velkjente terreng og nye kart og områder.  En takk til alle arrangører, medhjelpere og deltakere som har bidratt til det gode resultatet.

Selv mener jeg at vi i år lykkes med en meget god geografisk fordeling av arrangementene. En gjennomgang av terminlista viser at 8 av løpene var lagt til Stavanger-Sandnes området, 7 til Jær-området og 4 til Gjesdal/Bjerkreim/Eigersund.

Løpene har fordelt seg på 17 rankingløp, BM individuelt og BM- stafett.
I tillegg har terminlista inneholdt langdistanseløpet Hardhausen som i år gikk på Lifjellkartet.

Vi har hatt en god spredning mellom vanlige løp og kort-/sprint-løp og lykkes i stor grad med å få arrangert de fleste kort-løpene ved begynnelsen og slutten av sesongen.

Følgende karter er benyttet til bedrifts o-løp: Berget, Bogafjell (2), Brusand, Bue/Røysland, Giske, Hesthammar, Hålandskogen-Sola, Kringleli, Langevann, Melshei, Njåfjellet, Njåskogen, Nærlandsparken, Pyttaskogen, Sandtangen, Svartemyr, Tastaveden og Vannbassengene.

Bedriftsidrettslag har stått for de fleste løp, men vi fikk hjelp av Ganddal IL til å arrangere både BM individuelt og stafett. I tillegg arrangerte Egersund O-klubb ranking-løpet på Brusand.

Noen skjønnhetsfeil har det vært: En post ble plassert feil (Hesthammer), en post var feil inntegnet (Bogafjell) og en post var blitt fjernet av uvedkommende (Pyttaskogen).  Dette medførte kansellerte resultater i det første tilfellet, mens i de to siste tilfellene ble løpet godkjent som fullført fram til siste post før feilen. I enkelte løp i krevende terreng kunne arrangøren med fordel redusert løypelengden slik at normert vinnertid sånn noenlunde hadde blitt oppnådd.

Tidligere har det vært enkelte kommentarer på karttrykkene og kvaliteten på kartposen.

I år har det vært stort sett tilfredsstillende, men fremdeles er det tilfeller hvor fargen på kartene og påtrykket løype er svært like.

Ellers vil vi gjerne takke de arrangørene som inkluderer o-troll og barneparkering i sine arrangementer.  Det gjør sitt til at travle barnefamilier kan sette av en kveld til o-sporten.

Arbeidet med å sette sammen terminlista gikk stort sett greit. Som nevnt ble tre av våre løp arrangert av aktive lag. Ellers vil vi i år spesielt takke Dalane kommunene som tok på seg to arrangementer, - et stort løft for en liten arrangør.

Som tidligere bidrar utvalget med å sette opp terminlista for natt o-løp i samarbeid med aktive lag.  Årets natt o-løp startet 31.10 og avsluttes 27.2.  Løpene er åpne for alle med påmelding ved start.

Jeg oppfordrer alle til å delta både her, og i høst- og vinterkarusellen. Terminlister og innbydelser blir å finne på vår hjemmeside.

Så til slutt ønsker jeg alle på gjensyn til ny o-sesong våren 2008.

Jostein Tunheim

Terrengfordeler