Årsrapport for Orienteringsutvalget 2006

Utvalget har i sesongen hatt følgende medlemmer:

Leder Torgeir Torstrup, Tollerne

Nestleder/kursansvarlig Monica Halvorsen, Lærerne

Terrengfordeler Jostein Tunheim, Statoil

Materialforvalter Kjell Langvik, Simex

Rankingfører Ommund Bakkevold, Lærerne

Det har i perioden vært avholdt møter som følger:

3 utvalgsmøte(r)

1 oppmannsmøte(r)

1 årsmøte(r)

_____ andre typer møter

Det var oppført 20 løp på terminlista sommeren 2006:

16 rankingløp, en vanlig stafett, samt BM individuelt og stafett. I tillegg sto som vanlig langløpet Hardhausen på lista, selv om det egentlig er et aktivt løp.  Vi er også involvert i nattløpene som arrangeres i tiden fra oktober til februar. Av totalt 9 løp vinteren 2005/2006 ble 6 løp arrangert av bedriftslag. Se ellers rapport fra terrengfordeler under.

Det er en nedgang i deltagelsen i 2006, uten at det kan påvises noen konkret årsak. På våre 16 rankingløp samt BM deltok det 6402 løpere i 2006. Det gir et gjennomsnitt på 377 startende per løp. Tilsvarende tall i 2005 var 6653 deltagere som ga et gjennomsnitt på 391 deltagere.

Kurs

Det har i sesongen vært kurs som følger:

____ dommerkurs med til sammen ____ deltagere

1 nybegynnerkurs med til sammen 29 deltagere

1 videregående kurs med til sammen 4 deltagere

1 andre kurs (hva: Tidtakingskurs) med til sammen 9 deltagere

Oppsummering fra utvalgsleder:

Utvalgsleder er godt fornøyd med sesongen 2006. Det har vært arrangert til tider svært bra arrangement. En takk til alle som har vært med å få i stand arrangementene. Leder vil også takke resten av utvalget for god innsats og godt samarbeid i 2006.

Det er fortsatt godt frammøte på mange av våre løp, men det er totalt sett en nedgang, og i tillegg er det en tendens til forgubbing. Vi ser gjerne flere deltagere, og da særlig i de yngre klassene. Oppmenn og andre interesserte oppfordres derfor i tiden framover til å ha fokus på å rekruttere nye o-løpere i sine klubber og bedrifter.

Det er ønskelig med en fortsatt heving av kvaliteten på karttrykket og kartposene. Alle oppfordres derfor til å følge vedtaket fra årsmøtet i fjor om å trykke kartene på tykt papir og kjøpe inn skikkelige plastposer til kartene.

Rapport fra materialforvalteren 2006.

Sesongen har vært vellykket sett fra materialforvalterens side. Utstyret har fungert godt, og det har ikke vært rapportert noen driftsproblemer fra arrangørene. Unntaket er at strømaggregatet stoppet under løpet på Ulsnes, men etter litt strev kom det i gang igjen.

På løpet i Sørmarka i vår ble det stjålet tre postenheter, og som kjent ble noen klasser annullert pga. dette. Tross mye leting kom ikke postenhetene til rette, slik at nye måtte kjøpes. Utover dette har det forsvunnet to postenheter i år.

Nytt av året var utstyr for o-troll, dette ble stort sett laget av Helga Klausen, en stor takk til henne! På 7 av løpene har det blitt arrangert løp for o-troll.

Videre ble det innkjøpt en brikkeleser MTR 4 med tilhørende skriver EPR 3, og tre brikker for utlån, som ligger i hengeren.

Utgiftene til utstyr ligger svakt over budsjettet, som er på kr. 17.200,-.

Rankingføreren melder at det til den neste sesongen er behov for en ny PC, slik at dette bør settes opp på budsjettet for neste år. Budsjettet settes opp i januar/februar 2007.

Ellers settes det stor pris på innspill som har kommet, gode innspill er også velkomne i framtida.

Sesongen 2006 er over.  Vi har hatt en god sesong med mange fine arrangementer i en blanding av gamle, velkjente terreng og enkelte nye områder.   Mange takk til alle arrangører, medhjelpere og deltakere som har bidratt til det gode resultatet.

20 arrangementer har stått på vår terminliste, herav 19 bedrifts o-løp og langdistanseløpet Hardhausen (Sandnes IL).

Løpene har fordelt seg på 16 rankingløp hvorav 8 med standard løypelengde, 7 kortløp og ”Essoplukken”.  Vi har hatt BM individuelt og 2 stafetter: BM stafett og ”Hei å hå” stafetten.  Vi vil i år rette en spesiell takk til Braathen BIL som på grunn av nedleggelser har varslet at det er siste året deres tradisjonsrike ”Hei å hå” stafett blir arrangert. Vi kommer til å savne det løpet.

Bedriftsidrettskretsens lag har arrangert alle løpene, med unntak av BM individuelt og stafett som ble arrangert av henholdsvis Egersund OK, på nytt kart (Helland) og Ganddal IL (Vagleskogen).

Rankingløpene har i hovedsak blitt arrangert i våre nærområder.  Følgende kart er benyttet: Melshei (2), Sørmarka, Kalbergskogen, Resafjell, Bogafjell, Kubbetjørn, Øksnevadskogen nord, Krossberg, Hana, Berget,  Njåskogen, Giljastølen,  Sandtangen, Gausel og Ulsnes.

De aller fleste arrangementene har blitt gjennomført uten plett og lyte.

Noen uhell har vi imidlertid hatt: Under arrangementet i Sørmarka var noen poster fjernet, de fleste klassene måtte dermed annulleres.  Tilsvarende gjorde en feil at enkelte løyper på Ulsnes måtte kanselleres.

Arbeidet med å utarbeide terminlista gikk relativt greitt, men det krevde en del ekstra jobbing å få de siste løpene på plass.

Vi har mange lag som har liten rutine i å arrangere løp. Spesielt løypeleggerrollen og bruken av datautstyret blir sett på som barrierer for å påta seg løpsansvar. Arrangementskabalen ble imidlertid løst ved å avtale samarbeid mellom lag med få, men erfarne løpere og lag uten arrangementserfaring, men med stor bredde.

I tillegg til vår terminliste har undertegnede hatt ansvaret for å utarbeide terminlista for natt o-løpene 2006/2007.  Disse løpene er et samarbeid mellom aktive og bedriftslag og er åpne for alle. I inneværende sesong er det lag opp til 8 arrangementer, hvorav bedriftslag har ansvaret for 5.  Ellers oppfordrer jeg alle til å delta også i høstkarusellen som arrangeres annenhver lørdag til begynnelsen av desember.  Disse løpene er - som natt o-løpene - åpne for alle.  Terminlistene er lagt ut på vår hjemmeside.

På bakgrunn av tilbakemeldingene etter tidtakingskurset i fjor, ble kursdokumentasjonen oppdatert med mer stoff om etterarbeidet etter løpet. Dokumentasjonen er tilgjengelig både på hjemmesidene og på PC-ene som brukes i løpene.

Den nyeste versjonen av eTiming var fremdeles i beta-utgave da kurset ble holdt, så det var naturlig å fortsette med samme versjon som i fjor. Dersom den nyeste versjonen blir offisiell i løpet av vinteren, vil den bli installert på o-utvalgets PC-er og gjennomgått på neste års kurs.

Det har vært litt forskjellig praksis blant arrangørene vedrørende registrering av løpere ved start. Det er i stor grad opp til arrangørene å vurdere bruken av dette, siden det eksempelvis er vesentlig forskjell på å kunne ta seg til nærmeste bebyggelse på Gausel i forhold til på Gilja i tilfelle skade. Vi oppfordrer til å gjøre slik registrering.

Vi har også i år hatt tre PC-er til sirkulering blant arrangørene. Dette har stort sett fungert bra, men det har vært litt problemer med den ene PC-en. Vi ser på hva som kan gjøres med den. Det har også vært litt rot med overlevering av PC-er mellom arrangørene og det vil bli komme noen klarere rutiner på dette.

Selv om resultatene i de fleste tilfellene har vært tilgjengelige på nettet i løpet av tre dager, er det alltid noen som ønsker resultatene publisert enda raskere. Det har vært et par innlegg om det på o-forumet. O-utvalget ser på noen tiltak for å forbedre resultat­servicen ytterliggere og å forenkle rankingførerens arbeid.

Arbeidet med et opplegg for påmelding via nettet ble dessverre forsinket. Dette skyldes i hovedsak at arbeidet med dette er basert på fritid og ikke kunne prioriteres så høyt som vi ønsket. Vi er to som arbeider med dette og satser friskt på å kunne vise det på oppmannsmøtet i vår.

Totalt sett har innrapporteringen fra arrangørene fungert bra, det har vært svært få klager på resultatene og resultatene har blitt publisert i rimelig tid etter løpene.

Utvalget har arrangert tre kurs denne sesongen.:

Nybegynnerkurs

Stavanger, OD/Sørmarka

29 deltagere

6 delt.

Videregående kurs m/løypelegging

Stavanger, RMBK

4 deltagere

8 delt.

Tidtakingskurs

Stavanger, RMBK

9 deltagere

I år har vi hatt stor økning av deltagere på nybegynnerkurs noe som er svært gledelig.

Svein Joa og Jan Krag var kursholdere på nybegynnerkurset.  Vi fikk låne lokale hos OD ved Oddbjørn Nevestveit til nybegynnerkurset i Sørmarka. Det viser seg å være vanskelig å få tak i instruktører til videregående kurs. Bjørn Alsaker skaffet til slutt junior-løperne Thomas Natvig Årstad og Morten Sundli som instruktører. I tillegg ble det avholdt et kurs i bruk av EMIT for arrangører i RMBKs lokaler i mars. Ommund Bakkevold var kursleder. Tusen takk til alle instruktørene og for leie av lokaler.

Siden det har vært liten påmelding til videregående kurs m/løypelegging de siste årene så vil o-utvalget ikke tilby dette kurset for neste sesong.

O-utvalget har denne sesongen hatt stor fokus på markedsføring og rekruttering. Vi har fått publisert informasjon om våre arrangement i det elektronisk nyhetsbrev som RMBK sender til alle tillitsvalgte i bedriftsidretten. På oppmannsmøtet våren 2006 introduserte vi to tiltak for å øke rekruttering og deltagelse på o-løp og disse tiltakene har vi evaluert i rapporten nedenfor.

Evaluering av tiltaksplan

O-utvalget satte i gang to tiltak for øke deltagelsen i o-løp for sesongen 2006. Bakgrunnen for tiltakene var en nedgang i gjennomsnittlig antall løpere de siste to årene. Fokuset på rekruttering er også stor hos RMBK og de fleste bedriftsidretter har i de senere årene hatt en nedgang.

Premiekarusell

Målet med premiekarusellen var å øke deltagelsen på o-løp som ligger langt borte fra Stavanger/Sandnes eller pga dato eller andre forhold forventes å ha lav deltagelse. Følgende løp ble plukket ut til å være med i premiekarusellen:

3.mai.

Resafjell

Dalane kommunene

R4

24.mai.

Kubbetjørn

ConocoPhillips

R6

23.aug.

Giljastølen

Gjesdal komm./Lyse BIL

R12

13.sep.

Melshei

ExxonMobil

R14

I følge løpsstatistikk for 2006 så er disse fire løpene/kart blant de fem løpene med lavest antall deltagere.  De løpene med lavest antall deltagere for 2005 er Langavatn, Haugstadskogen, Resafjell, Melshei  (Essoplukken) og Bogafjell (BM). Det er derfor bare i Melshei/Esso­plukken vi kan sammenligne deltagerantallet og her er deltagelsen nesten lik (350/346 deltagere). Vi kan derfor ikke trekke noen konklusjon hvorvidt premiekarusellen har hatt en effekt. Vi ønsker å videreføre premiekarusellen også for neste sesong før vi kan vurdere resultatet av tiltaket.

Alle løpere som deltok på alle fire karusell-løpene er med i trekningen av et gavekort på kr 2 000. Det er 137 løpere som har deltatt på alle karusell-løpene. Premien er gitt av Rogaland Mosjons- og Bedriftsidrettskrets.

Vervepremie

O-utvalget ønsket å sette fokus på nyrekruttering. Ved registrering av ny løper har det vært mulig å registrere navn på verver. Verver ville få ett lodd for hvert løp som den nye løperen deltok i (maks antall lodd pr ny løper er 4 lodd).

Tabellen viser antall nyregistrerte løpere for de siste sesongene. Dette er løpere som er registrerte, men som ikke nødvendigvis har deltatt i noe løp.

Nye løpere totalt

Bedriftsløpere

Idrettslagsløpere

Med verver

Vi ser dermed at det er en økning i antall nye løpere for denne sesongen.

Vi ønsket også å se på hvorvidt de nye løperne fortsetter å løpe o-løp utover i sesongen. Deltagelse blant nye løpere er markert mye høyere for 2006.

2004    380 totalt antall løp for nye løpere

2005    389 totalt antall løp for nye løpere

2006    504 totalt antall løp for nye løpere.

Se vedlegg for mer informasjon (Fordeling av nye løpere.xls)utleveres på årsmøtet

Nye løpere for 2006-sesongen deltar på flere løp utover sesongen enn tidligere år. Frafallet av nye løpere er mindre enn tidligere år. Vervetiltaket skulle nettopp bidra til å stimulere nye løpere til å delta på flere løp ved at verver fikk et ekstra lodd pr løp den nye løperen deltok i (inntil 4 løp). O-utvalget mener derfor at tiltaket har vært vellykket og vi vil gå inn for å fortsette tiltaket for neste sesong.

Premien er et gavekort på kr 2 000. Det er 24 registrerte ververe som til sammen har 141 lodd. Premien er gitt av Rogaland Mosjons- og Bedriftsidrettskrets.