Årsmelding  2000    O - utvalget i BIS

Jan Einar Øvremo, Braathens, Materialforvalter

Svein Joa, Telesport, Kart/terrengfordeler

John Abrahamsen, Telesport, Rankingfører

Utvalget har i løpet av sesongen avholdt 3 ordinære utv.møter, oppmannnsmøte i forkant av sesongen og BIS’ årsmøte

O - sesongen 2000:

Generelt :

Vi har hatt en deltakelse på 532 deltakere i gjennomsnitt pr. løp. Dette er en nedgang på

32 deltakere (5,7%) i forhold til fjorårssesongen (564). Dette er antall påmeldte løpere.

Årstall:                                  1993        1994        1995        1996        1997        1998        1999        2000

Antall påmeldte (snitt):      554          534          507          532          505          502          564          532

Deltakerne fra aktive lag/yngre løpere kommer i tillegg til ovennevnte. Denne ordningen er positiv for rekrutteringen til o-sporten og vil

fortsette neste sesong.

Nedgangen i år var ventet, etter rekordsesongen -99. Det som er verre, er at vi sliter med et alt for stort forfall til løpene. I år er dette ca. 24,8%, mot fjorårets 23,9%.

EKT har i år blitt brukt i alle løp og i alle klasser. Erfaringene fra i fjor gjorde at gjennomføringen av løpene i år har gått nesten smertefritt. Et (stort) unntak er programvaren til Emit som ikke lar seg forene med det gamle oArr/oRank-programmet. Vi håper at dette skal være løst til sesongstart 2001.

Løpet som hadde flest påmeldte i år var Lærernes løp i Sørmarka 5.april, med 672 påmeldte.  Færrest hadde Dalane kommunenes løp 10. mai. med 409 påmeldte.

O-utvalget har ikke mottatt skriftlige protester på noen arrangementer. En arrangør var uheldig med postbeskrivelsen til enkelte løyper. Dette førte til at de angjeldende klassene måtte annulleres, og således ikke får mer enn 9 tellende løp på rankinglisten.

O - utvalget takker alle arrangører for en flott sesong. Også i årets terminliste var det nye arrangører, som leverte gode arrangement. Det bør framheves at løypekvaliteten  har blitt bedre i år, selv om dette i enkelte løp ble overskygget av litt dårlig kopikvalitet. Dessverre holdt flere av kartene ikke mål. Husk at det skal søkes i hvert enkelt tilfelle. Av årets 22 arrangører brukte 13 av dem kopierte kart. Kun 6 av disse søkte o-utvalget om å få bruke kopierte kart. Dette er et årsmøtevedtak som alle  arrangører skal rette seg etter.

Arrangørene har i år vært flinke med å sende inn stevnerapport/resultatliste til O-utvalgets leder/BIS-kontoret. Dette letter arbeidet vårt og fører til at resultatene raskere kan offentliggjøres. Som første sesong har resultatene i år kun vært tilgjengelige på internett. Dette har blitt positivt mottatt, selv om tilgangen til sidene har vært vanskelig til tider. Det jobbes med ny plassering på norsk server, samt med ny design/funksjonalitet. Vi håper dette er på plass til sesongstart -01.

Fra kursansvarlig:

Avholdte kurs 2000 (tall i parentes ant. delt i 1999):

2 nybegynnerkurs          Stavanger        13 (35) deltakere

Ganddal          10 (15) deltakere

1 løypeleggerkurs                                   6 (10) deltakere

1 arrangørkurs E-time                          18 deltakere

Det har vært stor nedgang i antall deltakere på både nybegynner- og løypeleggerkursene, uten at vi har undersøkt nærmere grunnen til dette. O-utvalget tar sikte på å gjennomføre disse kursene også i 2001, og oppfordrer klubbene til anbefale kursene internt i egen bedrift.

På grunn av innføringen av E-time arrangerte vi i februar et E-timekurs. Siden det i ettertid har vist seg at dette ikke var tilstrekkelig opplæring vil vi før 2001-sesongen gjennomgå dette programmet på nytt og tilby bedre opplæring før sesongstart.

Fra terreng/kartfordeler:

Takk til alle villige og noen trege arrangører. Terminlista var verre å få til i årets sesong. Vi gjentar nok en gang: det går ikke an bare å delta uten å påta seg ansvar.

For å holde lagsadressene må de stadig ajourføres slik at vi ikke får problemer med post og forespørsler. Derfor må rapportskjemaet sendes innen fristen. Dette kommer i  Hopp & Sprett's desember-nr: frist 18/12-00. Husk å fyll ut nøyaktig og fullstendig.

Det vil i vinter bli 8 nattløp, 4 før jul og 4 på nyåret. Fullstendig liste med alle detaljer ligger på internett.

Merknader til årets arr.:

På lærernes løp 5.4. ble løype E og F slått sammen. Dette er brudd på vedtatte regler.

Vegvesenets løp 21.6. skulle vært sprint-løp, men løypelengdene tilsa nærmere normaldistanser. Det forventes at arrangør arrangerer det løp de selv har bedt om.

Kogas's sprint 27.9. kan heller ikke kalles sprint, av samme årsak.

Sprintløp har vært en nyskapning i år, og normene har ikke vært fastlagt av denne grunn. Et av O-utvalgets forslag til årsmøtet tar sikte på å bedre dette.

Bedre lykke med neste sesong.

Vår helårsidrett har i 99/00 hatt følgende tilbud:

·      15 rankingløp(inkl. ESSO-plukken)

·      1 stafett (Hei & Hå)

·      RM-stafett

·      RM-individuelt

·      NM-individuelt ( Maridalen, Oslo)

·      NM-stafett ( Maridalen, Oslo)

·      Aftenbladløpet

·      Klubbmesterskap (Ganddal I.L.)

·      Hardhausen ( Sandnes Il.)

·      div. treningsløp i samarbeid med aktive lag (Høst- og vinterkarusell, samt natt O-løp)

Til sammen mer enn 35 løp fra Høstkarusellen -99 til Hardhausen 7.okt. –00

Terrengene som ble benyttet var:

Alsvik, Bogafjell, Bærland, Dansen, Fåråsen, Gausel, Hestnes, Kubbetjørn, Lundekvam,  Melshei, Njåskogen, Oltedal, Sandtangen, Svartemyr, Sørmarka, Vagleskogen og Øksnevadskogene.

I tillegg noen terreng for høst- og vinterkar. samt nattløp.

Fra rankingfører:

I sesongen  for år 2000 er det arrangert 15 rankingløp hvor de 10 beste løpene teller med i rankingresultatene. Dessverre oppsto det en feil i løp nr.4 som medførte at klassene  H16 , H30 , H35 og HB måtte annulleres. Disse klassene har de 9 beste løpene som tellende i rankingresultatene.

For året hadde o-utvalget 2 bærbare pc'er til disposisjon for bruk av eTime-programmet som skulle gjøre det enklere for arrangør. O-utvalget, sammen med Rogaland o-krets,  arrangerte kurs med Bjarte Dyngjeland fra Emit som foreleser i programmet. Dette var en stor skuffelse. Det var heller få som gikk klokere ut fra denne seansen. Til tross for dette, brukte følgende arrangører programmet: Klepp Kommune, Phillips, Statoil og Sandnes Småfirma. Det gikk med mye tid til prøving og feiling. Selv om det fungerte til en viss grad for disse klubbene, ble arrangørene frarådet å satse på en ensidig bruk av programmet. Det sier seg selv at det ikke skal være så vanskelig å bruke ny, funksjonell programvare, som egentlig skulle gjøre det mye lettere å gjennomføre en ellers svært arbeidskrevende jobb.

Problemene var ikke over med dette. Som rankingfører fikk jeg mye ekstraarbeid med å sjekke resultatene som var lest inn i rankingprogrammet. Slik som programmet fungerer i dag er det for lite brukervennlig for arrangør. Innleste filer til ORANK-programmet må gjennomgåes i ettertid for sjekk av samtlige innleste data.

Vi må derfor se på  løsninger hvor vi har rankingprogram som benytter filene fra EMIT og at forutsetningene med ID-nr. blir i vare tatt. Et eventuelt nytt rankingprogram må også ta hensyn til flere klassebytte på løperne i sesongen. ( Fra konkurranse klasse til Trim , til Ny , til Trim og til konkurranse klasse igjen. ) Dette skjer i dag.

Også i år er det mange løpere bare er  registrert med brikkenr. i resultatlistene. Årsakene til dette kan ligge så vel hos arrangør som hos løper. Arrangør kan ha skrevet av feil brikkenr. på løper ved påmelding og derfor ikke finner den rette løper. Det  kan også være løperens egen feil som eksempelvis ikke var påmeldt, eller at løperen hadde skiftet brikke uten å melde fra til arrangør. Til tross for stadig påminnelser om at løperne skal sjekke om de står på startlisten og med riktig brikkenr., så er det flere som ikke gjør dette.  Enkelte løpere har funnet ut at de står med feil brikkenr. på startlisten og derfor rettet det der. Dette er ikke holdbart. De skal meldes fra til arrangør direkte slik at det sikres registrering. Når ikke disse rutiner følges så skaper dette problemer, så vel for arrangør som for rankingfører. Det bør overveies om ikke alle løpere hvor bare brikkenr. er registrert blir utelatt fra resultat- og rankinglistene. Henvendelser om å bli registrert må da gå gjennom arrangør.

Ved påmelding skal klubbene bruke ID-nr. ved siden av navnet. På grunn av forskjellige skrivemåter er samme løper registrert på flere ID-nr. Dette skaper en del unødvendig merarbeid for rankingfører. Klubbene må skjerpe seg på dette området. Meld også fra om klubbskifte. Dette gjør det også enklere for arrangør i å finne den riktige løperen.

Det er ikke til å unngå at det kan oppstå feil i resultat- og rankinglistene. Feil som oppdages skal alltid meldes til arrangør når det gjelder resultater og til rankingfører når det gjelder rankinglistene. Mange har  vært ansvarsbevisste på dette området.

Det har vært mye ekstraarbeid å være rankingfører i år. Det jobbes nå med å sette sammen en gruppe datakyndige som kan rydde opp i disse problemene. Vi håper at dette skal være på plass innen sesongstart til våren.

Ved siden  av dette håper jeg at oppmennene legger seg på sinnet de hjertesukk som er kommet frem her og tar dem med seg til neste sesong slik at unødvendig ekstraarbeid ikke forårsakes av den grunn.

Fra materialforvalter:

Inneværende sesong er den første sesong hvor det har blitt benyttet EKT i alle

klasser og løp. Dette ser ut til å ha fungert veldig bra, men vi må igjen minne arrangørene om at utstyret er  kostbart og bør behandles deretter.

For øvrig bør en merke seg at veiledning til EKT skal brukes, spesielt av nye

arrangører. Det har flere ganger hendt at en glemmer opplading av skrivere (MTR).

Ellers vil materialforvalter innstendig be om at arrangører kontrollerer

nøye at alle post-terminaler blir samlet inn igjen etter løp. I år har vi hatt fem tilfeller hvor  terminaler har blitt glemt i skogen. Etter mye detektiv-arbeid har en klart å spore opp noen av disse. Men vi har altså mistet tre terminaler og dette

bør være unødvendig. Jeg gjør oppmerksom på at en slik terminal koster ca.500 kroner.

Utenom dette må jeg si at arrangørene har vært flinke til å gi beskjed når noe av utstyret har manglet/vært ødelagt (fortsett med det).

Generelle betraktninger fra sesongen:

·      Ingen klager fra grunneiere er mottatt.

·      Kjør sammen til løp - bruk sykkel. Vi kunne bruke flere gode terreng hvis vi ikke var så avhengig av store parkeringsarealer.

·      Ikke bruk håndskrevne postbeskrivelser - bruk WINCACS. Trengs det hjelp med dette, kontakt o-utvalget.

·      Kartkopiering – husk søknad til o-utvalget.

·      Dårligere betalere: bedre enn i fjor, men fremdeles noe "slendrian"holdning.

·      Det ble oppdaget juks i år - dette er ingen tjent med!

Til neste års sesong vil det arbeides for bedre funksjonalitet på hjemmesidene, samt utvidet innhold. Det skal dannes en gruppe av datakyndige som kan forbedre/forenkle arrangørenes og rankingsførers jobb når det gjelder håndtering av påmelding, resultater og rankingføring. Det søkes om midler til å få kjøpt inn en tilhenger med låsbart kapell for oppbevaring av alt arr.utstyr.

I år er det 4 forslag som skal vurderes på årsmøtet. Et kommer fra Lærerne, mens resten kommer fra O-utvalget, det ene med bakgrunn i innspill fra Phillips. Disse følger vedlagt. Alle oppmenn og deltakere bes sette seg inn i forslagene og si sin mening på årsmøtet.

Otte Omdal                         Merete M. Turøy                    Jan Einar Øvremo

Svein Joa                                John Abrahamsen

FORSLAG TIL ÅRSMØTET 2000

Forslag 1:

Fra Lærerne:

Kartkopiering:

Forslag til vedtak: " Klubber som benytter kopierte kart til sine arrangementer kan ikke kreve full startkontigent av deltagere - beløpet settes 5 kr. under full pris"

Årsak:            Orienteringssesongen 1999 ble det åpnet for arrangørene å benytte kopimaskin til "løypetrykking".  Dette medfører et klart dårligere produkt - bl.a..

1.         Da fargen ikke trekker dypt inn i papiret oppleves det at detaljer og deler av kartet forsvinner.

2.         Kartet får ikke de riktige, farger, de kan også være svake/ikke registrerbare

3.         Oppløsligheten avtar - spesielt uheldig i detaljrike områder

Hovedkonklusjonen er at produktet ved kopiering ikke tilfredstiller kravene satt i kartnormen.

Primært mener jeg derfor kretsen bør gå fra tidligere tillatelse til kopiering.

Dersom ikke et slik forslag går igjennom ber jeg om at mitt blir fremført.

Det er viktig å ha føringer som gjør at arrangørene strekker seg etter å levere et godt produkt.

Det er store arbeidsbesparelser i kopiering, og det må markeres at produktet ikke er fullverdig.

O-utvalgets innstilling:

O-utvalget går ikke inn for forslaget. Det foreligger årsmøtevedtak på hvordan arrangør skal forholde seg ved ønske om kartkopiering. At flere arrangører ikke følger disse, og at det således oppleves løp med dårlige kopier, er ikke grunn god nok for å oppheve tidligere vedtak. Å innføre underpris for påmelding til løp hvor kopierte kart benyttes, er det samme som å si nei til all kopiering, da det medfører ekstra kostnader for arr. å benytte kopierte kart.

Forslag 2:

Sprint-løp:

Dette forslaget kommer som en direkte følge av innspill fra Phillips:

I år er det 3 løp som er definert som sprint, men det ser ut som om det mangler retningslinjer for dette.

Ønsker sprintløp velkommen men savnet retningslinjer for løypelengde/estimert vinnertid.

I år har vinner-tidene variert fra under 20 min. til over 45 min.

Foreslår at ved sprintløp tar en utgangspunkt i "normale" løypelengder og halverer disse ved sprintløp.

Alternativt lage løyper etter estimert vinnertid til ca. 20 min.

Årets 3 (4) sprintløp var en nyskapning, som ble gjennomført for å se om dette var noe det burde satses på. Ordningen har alt overveiende blitt godt mottatt, men det mangler retningslinjer.

Følgende foreslås inntatt i o-kalenderen for sesongen 2001:

Av årets rankingløp skal 4 løp være "sprint"-løp. Arrangører tildeles sprintløp etter søknad. Terreng avgjøres i samråd mellom arrangør og terrengfordeler i o-utvalget. Hensyn til tidspunkt på året skal vektlegges, likeledes forholdet til ordinære løp i terminlista. Antallet poster skal økes/ligge på et høyere antall enn tilsvarende ord. løp. Strekklengden vil således bli kortere. Løypelegger skal tilstrebe å legge inn flere retningsskift. Følgende tabell for løypelengder skal benyttes.

Løype A                         3,3 km - 3,9 km

Løype B                         2,9 km - 3,2 km

Løype C                         2,9 km - 3,2 km

Løype D                         2,7 km - 3,0 km

Løype E                         2,6 km - 2,8 km

Løype F                         2,3 km - 2,5 km

Løype G                         2,2 km - 2.4 km

Løype H                         2,2 km - 2,4 km

Løype I                          2,1 km - 2,3 km

Løype J                          1,8 km - 2,0 km

Løype K                        1,5 km - 1,8 km

Begrunnelse:

Dette vil føre til ens gjennomførelse av "sprint"-løp, samt sikre fordeling av løpene utover sesongen. Det fører også til et mer variert tilbud til løperne.  Forslaget formaliserer også den prøveperioden som var i -00 sesongen.

Forslag 3:

Fra o-utvalget:

Endring i løypelengde H45:

O-utvalget foreslår at klasse H45 fra 2001-sesongen skal løpe løype D, samme løype som H40.

Begrunnelse:

I dag løper H45 og H50 samme løype (E), dette fører til svært høyt deltakerantall i denne løypa. For å få jevnere antall løpere pr. løype mener o-utvalget at H45 kan løpe løype D.

Forslag 4:

Klassebestemmelser stafett:

O-utvalget foreslår å ta bort begrensningen i herreklasse A i stafetter som sier at samlet alder for laget ikke skal overstige 125 år.

Begrunnelse:

Slik reglene er i dag er det en del klubber som faller mellom to stoler fordi de er for "gamle" til å løpe i A-klassen og samtidig for "unge" til å løpe i B-klassen (fordi alle løpere i denne klassen må være over 35 år).