Årsmelding -99 O - utvalget i BIS

Aud Eli Hana Lyse, Sandnes Sparebank, Materialforvalter

Svein Joa, Telesport, Kart/terrengfordeler

John Abrahamsen, Telesport, Rankingfører

Utvalget har i løpet av sesongen avholdt 5 ordinære utv.møter, oppmannnsmøte i forkant av sesongen, div. telefonmøter, samt deltakelse på 2 lederseminar og BIS’ årsmøte

O - sesongen -99:

Generelt :

Vi har hatt en deltakelse på 564 deltakere i gjennomsnitt pr. løp. Dette er er oppgang på 62 deltakere (12,4%) i forhold til fjorårssesongen (502). Dette er antall påmeldte løpere.

Årstall

1993

1994

1995

1996

Antall påmeldte (snitt).

554

534

507

532

505

502

564

Deltakerne fra aktive lag/yngre løpere kommer i tillegg til ovennevnte. Denne ordningen er positiv for rekrutteringen til O-sporten og vil fortsette neste sesong.

• Den store økningen av løpere skyldes nok mye innføringen av EKT. Det har aldri før vært så stort gjennomsnitt, selv om vi sliter med stort forfall. I år er dette ca. 23%

Løpet som hadde flest påmeldte i år var Klepp kommunes løp i Njåskogen 9.april, med 716 påmeldte. Færrest hadde Essoplukken 25. sept. med 270 påmeldte. Ettersom Esso-plukken nå er rankingløp, hadde både løpere og arrangør vært tjent med en onsdag som arrangementsdag.

O-utvalget har ikke mottatt skriftlige protester på noen arrangementer. En arrangør var uheldig med postplasseringen av en post i en løype. Feilen var så stor at arrangør valgte å annulere de to klassene som hadde denne løypen.

O - utvalget takker alle arrangører for en flott sesong. I årets terminliste var det flere nye arrangører, og alle leverte gode arrangement. Det var mange nye ting å ta hensyn til for årets arrangører. Innføringen av EKT har gått bedre enn forventet. Bortsett fra noen småfeil innledningsvis, og svært mye tull med postenhetene, har det vist seg at det nytter å ta en utfordring. Vi har nå sagt ugjenkallelig farvel til klippetenger og stifteklemmer, ihvertfall på rankingløp.

Flere arrangører tok i bruk kopierte kart i årets sesong. Dessverre holdt flere av kartene ikke mål. Dette skyldes flere forhold. Ikke alle arr. har søkt O-utvalget om å få bruke kopierte kart. Det skal søkes i hvert enkelt tilfelle. I tillegg har vår hovedsamarbeids-partner ikke hver gang holdt samme høye standard på det leverte produkt.

Noen arrangører er flinke med å sende inn stevnerapport/resultatliste til O-utvalgets leder, men i år har dette vært et sorgens kapittel, igjen. Over halvparten av arrangørene måtte purres på, noen flere ganger. Dette fører til mye ekstra arbeid, før denne rapporten kan skrives. Dette bli bedre til neste år.

• Fra kursansvarlig:

Avholdte kurs 1999:

• 2 nybegynnerkurs Stavanger 35 deltakere

Ganddal 15 deltakere

1 løypeleggerkurs 10 deltakere

2 arrangørkurs EKT 50 deltakere

Nybegynnerkursene har i 1999 nådd en øvre grense mht. antall deltakere på kursene, men vi håper på like stor deltakelse til neste år.

På løypeleggerkurset var det i år noe bedre deltakelse enn i fjor, og vi håper dette kurset etterhvert kan bidra til økt løypekvalitet i kretsen. Både løypelegger- og nybegynnerkurset er kurs vi også vil satse på å arrangere i neste sesong.

På grunn av innføringen av EKT har vi i tillegg arrangert to arrangørkurs for å gå gjennom hvordan man arrangerer løp med EKT, og dette har vist seg å være svært nyttig for arrangørene. Hvis behov kan slik kurs også gjennomføres i 2000-sesongen.

I 2000 håper vi å ta i bruk ny programvare for arrangørene, og i innføringsfasen vil vi holde kurs for alle arrangørene.

• Fra terreng/kartfordeler:

• Takk til alle arrangørene.

Det var noe lettere å få til terminlista for 1999-sesongen enn for 1998.

Likevel savnes mer inititiativ og ansvar fra deltagende lag, store og små (samarbeid).

Vi fikk ryddet opp vedrørende lag (endrede navn) og oppmanns-adresser.

Husk at alle skal sende inn påmeldingsskjema for sesongen 2000. Dette kommer i Hopp & Sprett's desember-nr: frist 20/12-99. Husk å fyll ut nøyaktig og fullstendig.

Vår helårsidrett har i 98/99 hatt følgende tilbud:

• Tilsammen mer enn 35 løp fra Høstkarusellen -98 til Hardhausen 2.okt. –99

Delta i mange O-løp og du blir en bedre O-løper!

• Terrengene som ble benyttet var:

• Alsvik(2 løp), Bogafjell, Eltravåg, Flassavatnet-Lima, Gausel, Hegrestadbakkane Øst, Hesthammar, Hetlandsskogen, Kubbetjørn, Lundekvam(3 løp), Melshei(2 løp), Njåskogen(2 løp), Sørmarka(2 løp), Vagleskogen, Vannbassengene og Vikeså.

I tillegg noen terreng for høst- og vinterkar. samt nattløp.

• Fra rankingfører:

• I sesongen er det arrangert 15 rankingløp. I løp nr.5 ble klassene H4 og H5 strøket. Dette medfører at disse klassene har de 9 beste løpene som tellende i rankingresultatet. De andre klassene har de 10 beste løpene som tellende i rankingresultatet.

Året sesong med overgang til EKT har medført en del problemer for arrangørene. Hovedårsaken ligger hos en del udisiplinære løpere. I dette ligger at en del løpere har bare gått til start uten å sjekke om de var påmeldt. En del løpere har også skiftet brikke i forhold til hva de har vært påmeldt med, uten å melde fra om endring til arrangør. Noen oppgir ikke klubb og/eller ID-nr. ved påmelding. Deltagere starter i annen klasse enn de var påmeldt i, uten å melde fra om endring. Deltagere oppgir feil klasse ved målpassering etc.

Alt dette skaper problemer så vel for arrangør som for rankingfører. For arrangør medfører dette at resultatlistene kommer sent ut. Problemet er også av en slik art at samme person eksisterer på flere ID-nr., uten at arrangør eller rankinfører kan oppdage dette. En hel del løpere er registrert med bare brikkenummer på grunn av ukjent navn på løper. Dette skaper problemer for rankingfører samt at det kan ha innflytelse på opprykk.

Det er også en del klubbskifter på løpere som ikke blir meldt inn. Når deltager ikke oppgir ID-nr. medfører dette at disse blir oppført på nytt med ny klubbtilhørighet.

Det er mange oppmenn som har meldt inn endringer i sesongen. Videre har flere vært flinke med å melde inn nye deltager på forhånd til rankingfører slik at disse kunne få et ID-nr. som kan brukes ved påmelding. ID-nr. hjelper arrangør ved påmelding.

Alt dette skaper problemer og tidsnød når rankingresultater skal være ferdig før angitte tidspunkter. Det er ikke til å unngå at det vil være feil i resultatrankingen.

Enkelte arrangører glemmer å rette påmeldte deltagere i løpet til "ikke startet" i "oarr"-programmet, når de ikke har møtt opp. Når så resultatdiskett sendes til rankingfører skaper dette en mengde ekstra arbeid for å få ut riktige resultater med beregnede rankingpoeng.

Enkelte arrangører har lagt ned mye arbeid i resultatlistene sine. Spesielt vil jeg nevne Statoil , Esso og Stavanger Kommune/Sjøkartverket.

For øvrigt har det vært hyggelig med mange henvendelser fra så vel oppmenn som øvrige deltagere, som har gått på korrigeringer av resultater og rettelser av navn og klubb.

Jeg håper at denne kontakten og samarbeidet fortsetter også i neste sesong.

• Fra materialforvalter:

• I inneværende sesong ble det anskaffet komplett EKT utstyr. Dette utstyret er svært kostbart og trenger godt ettersyn. Dessuten er det nå viktigere enn noen gang at veiledninger for bruk av utstyret blir lest og ikke minst etterfulgt.

Materialforvalter har mottatt to klager fra arrangører i 1999 sesongen. Den ene, at utstyret ikke blir levert samlet, og den andre at utstyret ble levert videre til neste arrangør "ubrukelig". Karttrykkene var grisete, rester av gamle kart hang igjen i klistrete lim. Slikt skal ikke skje. Alle må gå i seg selv og levere utstyret fra seg slik som de selv vil ønske å motta dette. Feil eller mangler må meldes materialforvalter omgående.Husk at alt utstyret skal ambulere fra arrangør til neste arrangør, selv om noe av utstyret ikke skulle bli brukt.

• Husk at vi alle har et felles ansvar for utstyret!

Generelle betraktninger fra sesongen:

Til neste års sesong vil det arbeides for at alle innbydelser, påmeldinger, resultater, rankinglister og rapporter skal kunne fås/utføres via internett/e-post. Innbydelser til løp vil i tillegg distribueres via Hopp & Sprett. Resultatlister vil kun distribueres i elektronisk form via internett/mail. Klubber som ikke har tilgang på internett/mail må henvende seg til arrangøren for å få papirkopi.

Viktig:

F.o.m. 2000-sesongen er det ikke mulighet for å arrangere løp uten EKT (ref. fjorårets årsmøtevedtak)

F.o.m. 2000-sesongen skal også nybegynnere bruke EKT-brikker. Vi oppfordrer alle arrangører til å leie ut av klubbens egne brikker dersom det er nybegynnere som ikke har egne brikker. Leien anbefales satt til kr. 15,- pr. brikke pr. løp.

I år er det hele 5 forslag som skal vurderes på årsmøtet. Et kommer fra Sandnes kommune, mens de andre kommer fra O-utvalget. Disse følger vedlagt. Alle oppmenn/deltakere på årsmøtet, bes sette seg inn i forslagene og si sin mening på årsmøtet.

Otte Omdal Merete M. Turøy Aud Eli Hana Lyse

Svein Joa John Abrahamsen

FORSLAG TIL ÅRSMØTET -99

Forslag 1:

Fra Sandnes Kommune:

Det innføres sesongpremie for alle løpere som har deltatt i minst 10 løp.

Det gjelder både nybegynnere, trimmere og de aldersbestemte klassene samt eliteklassene.

Begrunnelse:

De ivrige, men ikke fullt så flinke, premieres også. Noen har deltatt i svært så mange år, i svært så mange løp hvert år, uten å oppnå sesongpremie. Det vil også inspirere noen til enda flere løp, særlig til å bli med på de løpa som legges noe lenger vekke.

Finansiering:

T – og Ny – klassene betaler inn til sesongpremie. Øvrige klasser gjennom økt deltagelse.

O-utvalgets innstilling:

O-utvalget går ikke inn for det foreliggende forslaget, men foreslår følgende:

Forslag 2:

Fra O-utvalget:

Sesongpremiering og ranking i aldersbestemte og A/B-klasser beholdes som i dag. Det innføres ranking og sesongpremisering i T-klassene med samme reglement som i dag for aldersbestemte og A/B-klasser.

For nybegynnerklassene beholdes dagens ordning.

Begrunnelse:

Innføring av sesongpremiering og ranking i trim-klassene fordi dette kan øke rekrutteringen og motivere til deltakelse på flere løp i sesongen. For aldersbestemte og A/B-klasser beholdes dagens ordning fordi vi ikke tror deltakelsen vil øke hvis premiering til alle med 10 løp innføres. Ranking og sesongpremie innføres ikke i nybegynnerklassene fordi disse klassene brukes som springbrett til å gå over i andre klasser.

Forslaget medfører at startkontingenten for T-klassene øker til samme beløp som for aldersbestemte og A/B-klasser.

Forslag 3:

Ekstra postbeskrivelser:

Arrangørene skal fra 2000-sesongen yte ekstra service overfor løperne og trykke opp ekstra postbeskrivelser som legges i første startbås på hver løype.

Begrunnelse:

En ekstra service til løpere som vil slippe å brette ut/snu/vende på kartet for å finne kode/postbeskrivelse på neste post. Det finnes egne plastlommer til å feste på armen, evt. kan en vanlig startkortpose brukes, eller bare festes med sikkerhetsnål.

Forslag 4:

Rådsmesterskap:

O-utvalget foreslår at det ved RM tillates etteranmelding som på vanlige rankingløp, samt at det kan brukes fleksistart på rådsmesterskap. Hvis årsmøtet går inn for dette vil o-utvalget ta dette opp med BIS for videre behandling.

Begrunnelse:

Høynet deltagelse på RM og bedre service for løperne. Tror ikke dette vil føre til spekulasjon i deltagelsen for å skaffe seg en ufortjent plassering.

Forslag 5:

Klassebetegnelser:

O-utvalget foreslår å innføre nye klassebetegnelser. I stedet for dagens ordning med D/H 3-11 foreslås å bruke alder som betegnelse, for eksempel H35 og H40 i stedet for H5 og H6. Hvis årsmøtet går inn for dette, vil o-utvalget ta dette opp med BIS for videre behandling.

Begrunnelse:

Det blir lettere å forholde seg klassetilhørighet, både for løpere og ikke minst arrangører. Har vært praktisert i aktiv leir i en årrekke.